”Jag heter Sula Katongole och jag går i grundskolans sjunde årskurs. Jag bor tillsammans med mina syskon hos min farmor. Hon har några höns som gör att vi får pengar ibland, dock är den inkomsten inte tillräcklig. Vi har inte råd med två mål mat om dagen så vi äter sent på kvällen. Tack vare Barnhjälp Soluppgång får jag lunch i skolan. Andra terminen startade i maj och pågår till augusti. Under den första veckan fick vi lämna in våra hemläxor från skollovet för rättning. För mig var lovet ett kort avbrott som var fyllt av mycket arbete och ansvar. Jag var upptagen med hushållssysslor och med att ta hand om mina yngre syskon medan min farmor tog hand om hönsen. Jag hämtade vatten, städade huset och diskade. Efteråt fanns också lite tid över till att leka. Jag tycker om skolan för vi äter i tid. Skolan är bra därför att jag inte behöver oroa mig lika mycket för nästa måltid. Jag lär mig saker, jag leker och får mat. Jag blev så glad när jag fick en boll från min fadder så jag kan leka med mina vänner med den efter skolan.” Tufft för föräldralösa barn I Uganda tas ofta barn, som förlorat sina föräldrar, omhand av mor- eller farföräldrar. Många av mor- och farföräldrarna är arbetslösa och majoriteten av dem upplever att det är svårt att öka familjens inkomster så att det räcker till för basbehoven och därutöver barnens utbildning. I många fall riskerar barnen att behöva arbeta för att komplettera den vuxnas inkomst. Det gör det svårt och ibland omöjligt för dem att gå i skolan, och detta inverkar negativt på barnens hälsa och utveckling. Barnhjälp Soluppgång arbetar för att förbättra föräldralösa barns hälsa och utveckling genom att betala för skolgången. När barnen får utbildning adresseras samtidigt de problem som härrör ur analfabetism. ”Ökad förståelse för värdet av en utbildning” Sulas farmor berättar: ”Jag finner att undervisningen är väldigt användbar för mitt barnbarn. Diskussionerna och berättelserna han kommer med är bevis på de positiva tankar han får som gör att han skärper sitt sinne. Numera, när jag skickar honom för att handla mat, kan han beräkna kostnaden och kommer tillbaka med rätt växel. Det säger mig att han har fått lära sig att räkna. Genom att vara del av Barnhjälp Soluppgångs program har jag fått en ökad förståelse för värdet av en utbildning och vidareutbildning. Trots att jag är analfabet kan jag med självsäkerhet gå till lärarna och be om hjälp och stöd för mitt barnbarns utbildning. Särskilt när det gäller att kontrollera hans dagliga skolarbete.” | Jag blev så glad när jag fick en boll från min fadder så jag kan leka med mina vänner med den efter skolan.” |
Kommentarerna är stängda.
|
arkiv
November 2024
|