Det är en till synes svår uppgift för många vårdnadshavare att besöka dessa barn under terminens gång på grund av brist på ekonomiska resurser. Utöver tillräckliga finanser för barnens utbildning, finner Soluppgång det viktigt att följa upp barnens behov och framsteg.
Skoldagen skapar en plattform för reflektion över barnets prestation i alla aspekter av skolan, en grund för att konkurera mer passande för utbildningsmöjligheter.
Vi tror på att utveckla barnens förmågor och talanger holistiskt. Därav är den akademiska delen av dagen ett forum vi använder för att identifiera utmaningar samt granska och identifiera huvudbekymmer som uppkommer i skolan.
SKOLDAGEN BÖRJAR 8:00 OCH SLUTAR 16:00
Barnen påtalas om vikten av en utbildning för att kunna nå deras mål. Vid detta tillfälle hade Betty tid att diskutera varje Soluppgång elevs prestation individuellt tillsammans med respektive klasslärare. Barnen råddes iaktta noggrannhet gällande prestation och disciplin då de är viktiga faktorer för framstående utbildning och att forma en ljus framtid.
Normalt börjar skoldagen klockan 8:00 och pågår till 16:00. Varje barn erbjuds möjligheten att träffa en lärare individuellt för att diskutera och identifiera problemområden. Vanligtvis berör samtalen alla ämnen med betoning på de obligatoriska ämnena såsom matematik, engelska, biologi, fysik och kemi.
Detta upprepas varje termin för att hjälpa barnen integreras akademiskt, fysiskt, känslomässigt och intellektuellt i skolans program och utveckla kreativa färdigheter. Denna termin blev Edreen Naluwembe (gul tröja på bilden nedan) skolans bästa kvinnliga elev uppmärksammad och lovordad för hennes enastående prestation.
"HJÄLPER ELEVERNA BIBEHÅLLA EN GOD AKADEMISK NIVÅ"
Som ett resultat av detta har vi sett att det har fostrat till deltagande, stimulerat till koncentration och inspirerat många elever att arbeta hårt. Indirekt har det bidragit till bibehållande i skolan och vi har byggt relationer med barnen och personalen på Soluppgång. Vid slutet av året förväntar vi oss högt presterande elever med potential att avancera. Vi tror att detta hjälper eleverna bibehålla en god akademisk nivå.